Custer State Park - Reisverslag uit Devils Tower, Verenigde Staten van tedenmoun - WaarBenJij.nu Custer State Park - Reisverslag uit Devils Tower, Verenigde Staten van tedenmoun - WaarBenJij.nu

Custer State Park

Door: Ted en Moun

01 Juni 2016 | Verenigde Staten, Devils Tower

Met de zon in ons gezicht werden wij de volgende ochtend heerlijk wakker. De wind is gaan liggen en zowaar is het een stuk warmer buiten. Na de gebruikelijke bak koffie hebben we ons klaargemaakt om te vertrekken richting Keystone. Met een dashboardkast volgeladen met Twinkies, Ho-Ho’s en Pop-Tarts zijn we vertrokken.
Na iets meer dan een uur rijden zagen we in de verte al enorme bergen liggen en beide hielden wij onze ogen open om als eerste Mount Rushmore te zien. Nadat we bij Keystone aangekomen zijn hebben we besloten daar niet te stoppen en door te rijden naar het monument. Voor elf dollar konden wij ons campertje vlakbij het monument neerzetten. Vluchtig zijn wij even naar het monument gelopen om wat foto’s te schieten en te genieten van het uitzicht, maar al snel werd de drukte ons teveel en zijn we weer vertrokken. Dit keer was de volgende bestemming Crazy Horse.
Ruim een half uur later kwamen wij daar aan. Voor dit keer tweeëntwintig dollar mochten we hier het terrein op. Vijf minuten later begon er een voorstelling over de geschiedenis van Crazy Horse. Deze werd ingesproken door de vrouw van de beeldhouwer, Ziolkowski, en vertelde het verhaal van het allereerste contact met de Lakota-indianen tot aan nu. In eerste instantie vonden we de entreeprijs nogal hoog, maar nadat in het filmpje werd uitgelegd dat het gehele project zonder overheidssteun word gefinancierd, dus enkel door particulieren, vonden we het meer dan redelijk.
In het filmpje werd ook gesproken over de enorme grootte van Crazy Horse, in alleen het hoofd van dit stamhoofd past heel Mount Rushmore. “My lands are where my dead lie buried” en daar wijst het enorme beeldhouwwerk dan ook naar.
Met nog geen 200 $ en zijn oude “Buda”, een compressor, welke soms wel negen keer op een dag uitviel waardoor hij iedere keer het enorme gevaarte op en neer moest klimmen, is hij begonnen aan deze enorme klus. Na nog een korte dans door een Indiaan zijn wij weer op pad gegaan.
Devils Tower was dit keer ruim twee uur sturen, dus dat wij daar aan kwamen was het alweer laat. Bij aankomst bleek onze reservering op de verkeerde datum te zijn gemaakt (Nederlandse datums…), maar dit was gelukkig geen probleem. We hebben het campertje neergezet op een iets te kort plaatsje, maar met een geweldig uitzicht! Devils Tower konden we bijna aanraken. De barbecue kon weer aan en we hebben uiteindelijk heerlijk genoten van een lekkere kipburger.
’s Avonds zijn we nog kort wezen kijken bij de film die die avond speelde (en overigens iedere avond), Close Encounters of the Third Kind, welke is opgenomen op de camping, maar vanwege de kou zijn wij na een minuut of tien weer richting camper vertrokken. Tandjes poetsen en naar bed!

• 05 Juni 2016 - 16:56

Inge:

Super leuk te lezen verhaal weer!
    Indrukwekkend idd Crazy Horse! "Never forget your dreams." Prachtige uitspraak van meneer Z.
    Veel plezier met het vervolg van deze droomreis!i

• 09 Juni 2016 - 09:26

Joanna:

Mooi verhaal! Ben benieuwd naar de foto's die erbij horen!